TOBB - Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

''Otomotiv sektöründe uygulanan vergiler AB ülkelerindeki seviyelerde olmalı”


27.04.2011 / İstanbul



Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, otomotiv sektöründe vergi ve girdi maliyetlerinin AB ülkelerinin seviyesine çekilmesi, ikinci el motorlu taşıt araçları ticaretinin kayıt altına alınması ve MTV'nin çevreyi kirletme vergisi olarak yeniden düzenlenmesi gerektiğini bildirdi. ​


Hisarcıklıoğlu, Otomotiv Yetkili Satıcılar Derneği (OYDER) tarafından düzenlenen ''Otomotiv Sektörünün Geleceği'' konferansında, Türkiye ekonomisinde önemli bir ağırlığa ulaşmış olan otomotiv sektörünün, istihdamda, üretimde ve ihracatta kendisini kanıtladığını ve Türkiye ihracatında birinci sıraya yükseldiğini hatırlattı.

Sektörün 15 ana sanayici, bin 200 yan sanayici, bin 300 yetkili satıcı ve 25 bine yakın ikinci el ticaret yapan sektör mensupları ile özellikle son yıllarda önemli başarılar sağladığını ifade eden Hisarcıklıoğlu, sektörün Türkiye'nin ekonomik canlanmasına katkı verdiğini, uluslararası alanda önemli bir rekabet gücüne ulaştığını anlattı.

Sektörün kamunun ve özellikle de Maliye'nin en sevdiği sektör olduğunu dile getiren Hisarcıklıoğlu, şöyle devam etti: ''Otomobil satılırken Maliye kazanıyor. Sonra o otomobile yakıt konunca yine Maliye kazanıyor. Otomobil, boğaz köprülerinden ve otoyoldan geçiyor Maliye yine kazanıyor. Aracın sigortasından, servisinden, motorlu taşıtlar vergisinden Maliye kazanıyor. Maşallah Anadolu'nun yediveren gülü gibiyiz. Biz bir büyüdükçe, kamuya yedi defa kazandırıyoruz. O yüzden siyasetçilere, bürokratlara her ortamda şunu söylüyoruz. Bu sektöre sahip çıkın...

Otomotiv sektörü bugün Türkiye'nin gurur duyduğu bir noktaya ulaşmıştır. Dünyanın önemli otomotiv üretim merkezlerinden biri haline geldik. Özellikle ticari araçlarda ismimizi duyurduk. Avrupa'da otobüs üretiminde birinci, hafif ticari araçta ikinci, kamyon üretiminde ise 7'nci sıradayız.''

Bu başarının altında, Türkiye'nin otomotiv sektöründe kazandığı tecrübe ve insan gücünün önemli bir yeri olduğuna işaret eden Hisarcıklıoğlu, en önemli nedenin maliyetlerin Avrupa'ya göre düşük olması olduğunu belirterek, ''Ancak, bizden daha ucuza üretim yapan bir ülke her zaman karşımıza çıkabilir. Bu yüzden, aynı zamanda icat çıkaran bir ülke olmamız gerekiyor'' dedi.

Hisarcıklıoğlu, otomotiv sektörünün, bundan sonra da sanayinin geleceği ve ülke ekonomisinin gelişimi bakımından son derece önemli olacağını ifade ederek, sektörün sanayileşmenin tam merkezine oturan, bilgi üretme, istihdam sağlama, yan sektörleri besleme konusunda muazzam bir potansiyele sahip olduğunu anlattı.

-''Türkiye'nin orta vadede kendi markasını çıkarması gerekir''

''Gelişmiş ülke olmanın bir göstergesi de otomotiv konusunda ne kadar marka haline gelebildiğinizdir'' diyen Hisarcıklıoğlu,  Amerika, Almanya, Fransa, İtalya, Japonya ve lüks otomotiv alanında faaliyet gösteren İngiltere gibi gelişmiş ülkelerin, otomotiv markaları ile özdeşleştiklerini hatırlattı.

Sanayileşme yolunda hızla yol alan ülkelerin tamamının da, bu alanda kendilerini geliştirdiklerine dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, bunların başında Çin ve Güney Kore'nin geldiğini Türkiye'nin de sanayileşmiş bir ülke olmak istiyorsa, otomotiv sektöründe, önce ana üretim üssü haline gelmesi, orta vadedeyse kendi markasını çıkarması gerektiğini söyledi.

Bu çerçevede, kamu idaresine düşen en büyük görevin, sanayi yatırımlarını doğru yönlendirmek olduğunu, Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi ve Eylem Planı'nın önemli bir adım olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, TOBB olarak Otomotiv Sanayi Meclisi, Otomotiv Ticaret Meclisi ve Otomotiv Yan Sanayi Meclisi aracılığıyla sektörün görüş ve önerilerini kamu idaresine ve siyasi iradeye düzenli olarak aktardıklarını hatırlattı.

Bu çalışmalarıyla, 2009 yılında otomobil satışı üzerindeki vergilerin, bir süreliğine de olsa indirilmesini sağladıklarını belirten Hisarcıklıoğlu, şunları kaydetti: ''Bu sayede, taşıt kredileri azalsa bile, araç satışları kriz önceki düzeye ulaştı. Bütün dünyada dev otomotiv fabrikaları sıkıntıya girerken, bizim otomotiv sektörümüz sapasağlam ayakta kaldı. Şimdi önümüzdeki dönemde sektörümüzün gelişmesi için takip ettiğimiz konular var. Bunların başında sektörde uygulanan vergilerin Avrupa Birliği ülkelerindeki seviyelerde olması geliyor. Ana ve yan sanayimizin uluslararası rekabet gücünü koruyabilmesi için, enerji başta olmak üzere üretim girdilerinin, rakibimiz olan ülkelerin seviyesinde temin edilmesi sağlanmalıdır. İkinci el motorlu taşıt araçları ticaretinin tanımı yapılmalı, kriterleri belirlenmeli ve kayıt altına alınmalıdır. Motorlu Taşıtlar Vergisi uygulaması, AB ülkelerinde olduğu gibi, her araç için yol kullanım ve çevreyi kirletme vergisi olarak yeniden düzenlenmelidir. MTV çevreyi daha az kirleten araçlara daha düşük uygulanmalıdır.''

Otomotiv sektöründe yaşanan olumlu gelişmelerin, Türkiye'nin giderek artan potansiyeli ve ekonomideki canlanma dikkate alındığında, Türkiye'nin yakın gelecekte otomotiv sektörünün önemli oyuncuları arasına girmesini beklediklerini dile getiren Hisarcıklıoğlu, ''Yeni nesil araçlarda otomotivin yeniden şekillendiği dönemde, fırsatları iyi değerlendirecek olursak, bölgenin lideri olabilecek potansiyele sahibiz. Türkiye, ekonominin lokomotif sektörlerinden olan Otomotiv Sektörü, gerekli alt yapı çalışmalarının tamamlanması, mevzuatın iyileştirilmesine paralel olarak, yatırımların da hızlanması ile otomotiv ülkesi olarak markalaşmaya hazır gözükmektedir'' diye konuştu.





Adınız Soyadınız
E-Posta Adresiniz
Kullanıcının E-Posta Adresi
Gönderenin Notu
Mesajınız Gönderilmiştir
İlginiz için teşekkür ederiz
ARAMA