TOBB - Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

“Dünyada iş yapma biçimi artık değişti”


04.05.2019 / Balıkesir



Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Balıkesir’de düzenlenen TOBB Türkiye Teknoloji Buluşmaları Toplantısı’nda yaptığı konuşmada, dijital teknolojinin, Türkiye gibi sanayi devrimini kaçırmış ülkelere yeni imkânlar sunduğunu söyledi.​
TOBB Türkiye Teknoloji Buluşmaları Toplantısı, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ve TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu’nun katılımıyla Balıkesir’de gerçekleştirildi. 

Türkiye teknoloji buluşmaları toplantısını ikinci defa Balıkesir’de yaptıklarını anımsatan Hisarcıklıoğlu, “Çünkü Balıkesir’in potansiyelini biliyoruz ve görüyoruz. Bir defa müthiş bir coğrafyaya sahip. Verimli araziniz de var, deniziniz ve ormanınız da var. Tarım, sanayi, turizm hepsi mevcut. Havaalanı, liman, demiryolu, otoyol burada. Ve tüm bunların hakkını veren, çalışkan insanlara sahip. Dolayısıyla Balıkesir hakikaten çok farklı bir yerde. İşte tüm bu sebeplerden dolayı, yeniden Balıkesir’e geldik” dedi.

TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, dijital teknolojinin, Türkiye gibi sanayi devrimini kaçırmış ülkelere yeni imkânlar sunduğunu söyledi. 

Eskiden dünyanın en büyük şirketlerinin, finans, enerji, demir-çelik veya otomotiv gibi sektörlerden çıktığını ve 50-60 yıllık mazilerinin olduğuna dikkat çeken Hisarcıklıoğlu, “Bugün en büyük şirketlerin tamamına yakını, teknoloji alanında. Mazileri en fazla 5-10 senelik genç firmalar, eskilerin yerini alıyor. Eskiden milyar dolarlık şirket çıkarmak, birkaç ülkenin tekelindeydi. Internet ve dijital dünya, bunu da değiştirdi. Bakın dünyada şu ana kadar, küresel çapta 326 adet unicorn, yani değeri 1 milyar dolara ulaşan, start-up firmaları var. Bunların içinde Nijeryalı var, Kolombiyalı var, Estonyalı var, Portekizlisi var, Arjantilisi var” dedi. 

Türkiye’nin hiç unicorn çıkaramadığına dikkat çeken TOBB Başkanı, “Zira işin ununda değil, ünündeyiz. İnterneti, dedikodu, hakaret ve laf yetiştirmek için kullanıyoruz. Ama dijital dönüşüm kaçınılmaz. Hayatımıza iyi mi, kötü mü gelecek, henüz bunu bilmiyoruz. Ama geleceği kesin” şeklinde konuştu.

-“Bu devrin ticaret yolu internet”

Eskinden tarihi ipek yolu ve baharat yolunun olduğunu anlatan Hisarcıklıoğlu, bu yolları kullanarak ticaret yapanların zenginleştiğini, bu devrin ise ticaret yolunun internet olduğunu, her evin, her işyerinin içinden geçtiğini söyledi.

Hisarcıklıoğlu, Balıkesir’in bir ilçesinde üretilen ürünün, Avustralya’nın en ücra köşesine bir tuşla satılabildiğini, 5 milyar insan, 25 trilyon dolarlık pazarın ekranın ucunda olduğunu anlattı.

Türkiye’nin sanayi devrimini ıskaladığını ve bunun sıkıntısını yıllardır çektiklerini belirten Hisarcıklıoğlu şunları kaydetti: “Şimdi sizlerin önünde yeni bir fırsat var. Sizlerle bu internet devrimini yakalamamız lazım. Çarpıcı bir de örnek vereyim. Duymuşsunuzdur. Amerika’nın ünlü perakendeci Sears iflas noktasına gelmiş. Gençler bilmez, ama eskiden özellikle yurtdışında, telefon rehberleri gibi kalın, mal katalogları olurdu. Posta sistemi vasıtasıyla siparişi verir ve yine aynı sistemle malınızı teslim alırdınız. 20. yüzyılın inovasyonu bu katalogdan satışlardı. 2007 yılında Sears’ın mağaza sayısı 4 bine, çalışan sayısı 360 bine ulaştı. O sırada yeni ortaya çıkmış Amazon’unsa, ancak birkaç bin çalışanı vardı. Şu an Sears’ın çalışan sayısı 90 bine geriledi. Amazon’un çalışan sayısı 570 bine ulaştı. 

-“Ahir zaman hurafelerini bırakmalıyız”

Demek ki bilgisayarlar veya robotlar gelecek, tüm işleri alacak şeklinde, ahir zaman hurafelerini bir tarafa bırakmak lazım. Bakın daha 10 yıl önce, sosyal medya diye bir olay yoktu. Şimdi binlerce sosyal medya uzmanı var. 

Öte yandan E-Ticaret sayesinde, artık öyle tuğla ve çimentoyla yapılmış mağazalara ihtiyaç daha az. Ama tuğla ve çimentodan yapılmış, geniş lojistik merkezleri zinciri kurmaya, tüm bunları organize edecek yapay zeka uzmanlarına, siber güvenlik ekibine ihtiyaç var. İşte, gelişme böyle oluyor”.
 
“Dünden kalanı, düne bırakmak ve ileriye bakmak gerekiyor” diyen TOBB Başkanı, firmalara, buradaki tehditleri ve fırsatları doğru aktarmak gerektiğini söyledi.

-Teknolojiyi her alanda kullanan kazanıyor
 
Kazananların, sadece internet üzerinden satış yaparak kazanmadığını, teknolojiyi her alanda kullandıkları için kazandıklarını vurgulayan Hisarcıklıoğlu, “Tedarikte kullanıyor, üretimde kullanıyor, satışta kullanıyor, üretimde kullanıyor, ürün takibinde kullanıyor. İşini yaparken teknolojiyi kullanan şirket rakiplerine göre farklılaşıyor, öne çıkıyor” dedi. 

Hisarcıklıoğlu bu nedenle Türkiye’de bir ilke daha imza attıklarını ve TOBB ETÜ’de Yapay Zeka Mühendisliği bölümünü kurduklarını söyledi. Hisarcıklıoğlu burada, gençleri, dijital dünyaya hazırlayacaklarını anlattı. Hisarcıklıoğlu, küresel bir teknoloji şirketiyle birlikte İstanbul’da yeni bir girişimcilik merkezi kuracaklarını ve bu merkezde de Türk girişimcilerini dünyaya açacaklarını söyledi. 

Dünyada iş yapma biçiminin artık değiştiğini vurgulayan TOBB Başkanı şöyle devam etti: “Eskiden başkası ne yapıyorsa sen de onu yap dönemi vardı. Farklılaşmanın en iyi yolu teknolojiyi kullanmak. Emeğin karşılığını almanın da en iyi yolu bu. Bakın, Türkiye’nin kıyafet, züccaciye ve mücevher gibi tüketici ürünleri ihracatı, 2018 yılında 39 milyar dolar oldu. Avrupalısı, Amerikalısı, Türkiye’de üretilen gömleği giyiyor, mücevheri alıyor, tencereyi kullanıyor. Ama oralarda bu ürünleri, biz değil aracılar satıyor. Biz, aracıya 1’e satıyoruz, gönderiyoruz. Bizden 1’e alan aracıysa, son kullanıcıya, tüketiciye 1,5’e satıyor. Malı üreten biz, satan biz, kazanan yurtdışındaki aracı. İşte, e-ihracatla birlikte aracıyı devre dışı bırakıp son tüketiciye doğrudan satış yapabiliriz. Böylece daha çok kazanırız.

Fırsat çok büyük. 2018 yılında e-ihracatımız 500 milyon dolar civarındaydı. Ama bunun 50-100 katı potansiyel var. Sizlerin bu fırsatı kaçırmaması lazım. Hayat artık, dijital dünyada. Biz de artık orada olmak zorundayız. Daha fazla tüketiciye ulaşmak istiyorsan çözümü burada. Daha verimli çalışmak istiyorsan çözümü burada. İşinde yenilik, farklılık yapmak istiyorsan çözümü burada”.

-Bakan Varank

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ise "TOBBtarafından sahiplenen bu inisiyatif önemli bir boşluğu dolduruyor. Bugüne kadar 31 ilde 69 'Teknoloji Buluşması' gerçekleştirildi. 100 bin'e yakın KOBİ’ye ulaşıldı. Hem dijitalleşmeye ihtiyacı olan hem de bu hizmeti sunan KOBİ’leri bir araya getirerek farkındalığı artırmanız, tarafları buluşturmanız ve çözüm-odaklı yaklaşımınız takdire şayan. Farklı ve zorlayıcı bir küresel konjonktürden geçiyoruz. İşin bir başka boyutu da teknolojide yaşanan hızlı değişim ve dönüşüm. Bunun etkilerini de üretimde ve tüketimde gayet net bir biçimde görüyoruz. Dolayısıyla; yönümüzü net bir şekilde çizmek önem kazanıyor. Risklerin farkında olarak, fırsatları en iyi şekilde değerlendirmek durumundayız. Kendimize yeni fırsatlar, yeni çıkışlar oluşturmak zorundayız" dedi. 

Milli Teknolojinin önemine dikkat çeken Bakan Varank, "Sanayinin tüm alt sektörlerinde yerli ve milli kaynaklarımızdan en iyi şekilde faydalanıp, teknoloji öncülüğünde ilerlemeyi hedefliyoruz. Önümüzdeki 4,5 yıllık seçimsiz dönem, hedeflerimizi gerçekleştirmek adına benzersiz bir imkân sunuyor. Bu dönem ekonomik atılım ve reform dönemi olacak. Dijitalleşmeye uyum sağlamak ve dijital dönüşümü yapısal temellerimize uygun bir şekilde başarmak rekabet üstünlüğü kazanmak için şart. Bakanlıkça bu alanda attığımız adımlar var. KOBİ’lerin dijital dönüşümlerini teşvik etmek adına KOSGEB programlarıyla KOBİ’lerimizin, dijital dönüşüm sürecinde ihtiyaçları olan teknolojik altyapı yatırımlarını ve AR-GE faaliyetlerini destekliyoruz" diye konuştu. 

-Vodafone Türkiye Üst Yöneticisi Colman Deegan

Vodafone Türkiye Üst Yöneticisi Colman Deegan da Vodafone olarak TOBB iş birliği ile hayata geçirdikleri "Dijital Dönüşüm Hareketi" kapsamında işletmelerle bir araya geldiklerini söyledi.

Anadolu'da KOBİ'lerin ve illerin dijital skorlarını hesaplayarak dijitalleşme seviyelerini belirlediklerini aktaran Deegan, şöyle devam etti: "Düzenlediğimiz eğitimlerle de işletmelerimize yenidünyanın kodları hakkında bilgi veriyoruz. TOBB liderliğinde gerçekleştirdiğimiz Teknoloji Buluşmaları'nda ve Dijital Yolculuk eğitimlerinde ise KOBİ'lere danışmanlık ve mentorluk desteği sağlıyor, ülkemizin il il, sektör sektör dijital karnesini çıkarıyoruz. Geçtiğimiz yıl Türkiye'nin dijital skoru 53 idi. Dijital Dönüşüm Hareketi kapsamında gittiğimiz şehirlerde bir araya geldiğimiz ve ürünlerimizle dijitalleşmelerine katkıda bulunduğumuz işletmelerin sayısı arttıkça, bu skoru 69'a çıkardık. Bize büyük bir mutluluk ve gurur veren bu artış, Türkiye'nin dijitalleşmesine katkımızı net bir şekilde ortaya koyuyor. Vodafone olarak ürün ve hizmetlerimizle bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da KOBİ'lerin yanında olmaya devam edeceğiz."









Adınız Soyadınız
E-Posta Adresiniz
Kullanıcının E-Posta Adresi
Gönderenin Notu
Mesajınız Gönderilmiştir
İlginiz için teşekkür ederiz
ARAMA