TOBB - Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Şehirlerimizi marka yapıp cazibesini artırmalıyız


17.09.2018 / Malatya



Malatya Battalgazi Konferans Salonu’nda “Yerel Yönetimlerin Ekonomik Kalkınmadaki Rolü” başlıklı bir konferans veren TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, eskiden rekabetin, sadece ülkeler arasında olduğuna işaret ederek, bugün şehirlerin birbirinin rakibi olduğunu söyledi. Hisarcıklıoğlu, “Bu yarışta kendini gösterenler, yarının yıldız şehirleri olacak" dedi.​

TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, konuşmasında Malatya ile ilgili değerlendirmelerini aktardı. Malatya’nın isminin eski dilde bal anlamına geldiğini ifade eden Hisarcıklıoğlu şunları söyledi: “İşte Malatya, aynı bal gibi, nimeti bol bir şehir. Battal Gazi’yi, İsmet Paşa’yı, Hamido’yu, Turgut Özal'ı bağrından çıkardı. Bugün de, Sayın Bülent Tüfenkci gibi, çok değerli bir siyasetçi ve devlet adamını ülkemize kazandırdı. Kendisinin liderliğinde, ülkemizdeki iş ve yatırım ortamını iyileştiren, pek çok tarihi adım attık. Türk iş dünyası olarak, kendisine şükranlarımızı sunuyoruz. Malatya, böyle bir siyasetçi ve Bakanı ülkemize kazandırdığı için, ne kadar iftihar duysa azdır.”

 

-Yerel Yönetimlerin Ekonomik Kalkınmadaki Rolü


TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu konferansta yaptığı konuşmada “1950'de dünyada, nüfusu 1 milyonun üzerinde olan şehir sayısı, sadece 77 idi. Şimdilerde bu rakam, 436'ya ulaşmış durumda. 1950’de şehirlerde toplam 180 milyon insan yaşıyordu. Bugün 1,4 milyar insan yaşıyor. Sadece büyük şehirlerin ekonomik hacmi, şimdiden dünya ekonomisinin yarısı. 10 yıl sonra, yüzde 60’ı geçecek. Dünyada artık sadece ülkeler veya şirketler marka değil. Şehirler de marka oluyor. Eskiden rekabet, sadece ülkeler arasındaydı. Bugün şehirler birbirinin rakibi olmuş durunda. Bu yarışta kendini gösterenler, yarının yıldız şehirleri olacak. Çünkü büyüyen orta sınıf, şehirlerde toplanıyor. Ve her sene, dünyada orta sınıfa, tam 2 Türkiye nüfusu kadar insan ekleniyor. Bakın çok ilginçtir, geçenlerde yabancı bir yayında gördüm. Rekabette öne çıkmak isteyen yabancı bir şehir, dünyanın en hızlı internet altyapısını kuruyor. Böylece ileri teknoloji şirketlerini şehrine çekiyor, şehir hızla zenginleşiyor. İşte biz de, şehirlerimizin cazibesini artırmalıyız. Bunun için şehirlerimizin markalaşmasına, çevre duyarlılıklarının artmasına ve “akıllı şehir” olmalarına ihtiyaç var” ifadesini kullandı.

 

-Türkiye’yi merkezden idare etmek mümkün değil

 

Dünyadaki gelişmeleri gündeme alıp, tartışıp, fikir üretmek gerektiğinin altını çizen Hisarcıklıoğlu, sadece merkezden yöneterek şehirleri öne çıkarabilmenin mümkün olmadığını söyledi. Bugün yerel aktörler dendiği zaman, sadece belediyelerin akla gelmesinin doğru olmadığını vurgulayan Hisarcıklıoğlu şunları söyledi: “Yerel aktörler demek, hükümetin yereldeki temsilcileri, yerel yönetimler, Odalar, Borsalar ve STK’lardır. Yereldeki kalkınma anlayışını, bu yerel aktörler, hep birlikte belirlemelidir. Dünyadaki büyük şehirler böyle yapıyorlar. Londra Belediye Başkanı Sadık Han göreve gelir gelmez Akıllı Londra Kurulu diye bir kurul kurmuş. Şehre teknolojik çözümleri getirmek için, şehirdeki akademisyenler dahil tüm aktörleri kurulun üyesi yapmış. Şehirdeki aklı bir araya getirmiş. Ortak aklı harekete geçirmiş.”

 

-Kümelenmenin önemi

 

Kümelenme kavramı üzerinde duran Hisarcıklıoğlu, “Kümelenmeyi sağlamak, yani bir araya gelmek, ticareti artırmak için çok önemli. Firmalarımız, güçlerini paylaşarak, birlikte büyümeli. Dünya böyle çalışıyor. İtalya’nın en büyük kumaş üreticileri, sadece iki şehirde üretim yapıyor. İngiltere’deki Mezatçılar, Londra’da bir araya gelmişler. Firmaların belirli bir coğrafyada bir araya gelmeleri bilgi paylaşmaları, iş birliği yapmaları, hatta ortaklık kurmaları, onların girdi maliyetlerinin düşmesine ve inovasyon yapmalarına zemin hazırlıyor” dedi.

 

Diğer önemli bir gündemin de yerel ürünlerin markalaştırılması olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, İtalya’daki Parmesan örneğini vererek “Sadece Parmesan peynirinden 1,5 milyar Euro gelir elde ediyor.  eytinyağının satış fiyatı yüzde 20 arttı. Malatya TSO’mız sayesinde, Malatya kayısısı önce Türkiye’de, sonra Avrupa Birliği’nde coğrafi tescil aldı. İşte bakın, yerel aktörler Malatya ekonomisine, yerel kalkınmaya, böyle katkı sağlıyor” diye konuştu.

 

Son 25 senede, onlarca kriz ve çalkantı yaşandığına değinen TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, milletçe hepsinin üstesinden geldiklerini ve yola devam ettiklerini anlattı. Ekonomide umut ve güvenin çok önemli olduğunun altını çizen Hisarcıklıoğlu, “Umudumuzu koruyacağız ve ülkemize, şehrimize güveneceğiz. Bir olursak, beraber olursak, umudumuzu kaybetmezsek, kendimize, şehrimize, ülkemize güvenirsek, Allah’ın izniyle aşamayacağımız zorluk yok” dedi.

 





Adınız Soyadınız
E-Posta Adresiniz
Kullanıcının E-Posta Adresi
Gönderenin Notu
Mesajınız Gönderilmiştir
İlginiz için teşekkür ederiz
ARAMA