TOBB - Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği

Tüketiciyi ancak kendi bilinci koruyabilir


15.03.2018 / Ankara



Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın 21.Geleneksel Tüketici Ödülleri Töreni’ne katılan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, iş âleminin aslında bir yönüyle de tüketici olduğunu söylerken, “tüketici demokrasisi” kavramına vurgu yaptı.​

15 Mart Tüketiciler Günü dolayısıyla Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın organize ettiği Geleneksel Tüketici Ödülleri Töreni’nin 21’incisi Ankara Green Park Otel’de yapıldı. Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci’nin ev sahipliğindeki törende bir konuşma yapan TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “Esasında iş dünyası ve tüketiciler, hepimiz, bir yönümüzle hem üretici, hem de tüketiciyiz. Üretimi gerekli kılan tüketicidir. Üreticiyi ayakta tutan da tüketicidir. Hele bizim kültürümüz, tüketiciyi, yani müşteriyi, velinimet olarak görür” dedi.

 

-Pazarlama ‘velinimet’ anlayışının önüne geçti

 

Üretilen mallar çoğalıp çeşitlenince, pazarlamanın giderek daha fazla önem kazandığını ve velinimet anlayışının bir ölçüde geride kaldığını ifade eden Hisarcıklıoğlu şunları söyledi: “Bakın WalMart’ta ortalama 100 bin ürün müşteri beğenisine sunuluyor. Amazon’da 27 milyon kitap bulmak mümkün. Starbucks 87 bin farklı içecek kombinasyonuna sahip. Bundan 50 sene önce ortalama bir süpermarkette 3 bin ürün bulunurdu. Şimdi bu sayı 30 bine çıkmış durumda. Sadece bisküvi kategorisinde ürün sayısı, 90’larda 60-70 civarında iken, şimdi 300’ü aştı. Bu ürün yağmuru ise tüketicinin seçim yapmasını zorlaştırıyor. Şirketler ve üreticiler de, bu ürün bolluğu arasından, farklı stratejilerle sıyrılmaya çalışıyor. Bunu yaparken, haksız ve aldatıcı yollara başvuranlar da oluyor. Devletin kurumları ve yasalar, tüketicilerin haklarını korumak için yıllardan bu yana çalışıyor. Fakat ortaya çıkan gerçek şu ki, tüketiciyi ancak kendi bilinci koruyabilir. Bu bakımdan bilinç, en az parası kadar tüketicinin gücüdür. Ancak bu bilinç sayesinde, parasının karşılığını alabilir, hileli, ayıplı malların tuzağından kurtulabilir. Bu bilinç, haklarını bilmektir, iyi ile kötü ürünü-hizmeti ayırt edebilmektir. Bilişimin imkânlarını da kullanarak, fiyat ve kalite karşılaştırması yapabilmektir. İnternet ve sosyal medya, bilinçli tüketiciler için, bu konularda zaten fırsatlar sunuyor. Ekonominin yüzde 60’ı iç tüketimden geliyor. Bu yüzden de dünya da artık, tüketici demokrasisi kavramı öne çıkıyor.”

 

-Ekonomiye yön veren tüketici tercihleri

 

Ekonomiye yön veren esas gücün tüketicinin tercihleri olduğunu ifade eden TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, bilinçli her tüketicinin, daha iyi ürün talep ederek, sadece üreticiyi terbiye etmediğini, aynı zamanda ülke ekonomisinde kaynakların daha akıllıca kullanılmasını sağladığını bildirdi. Haksızlığa karşı tepki vermeyen, kandırıldığı halde buna sessiz kalanlarınsa, bilinçsiz tüketici olduğuna işaret eden Hisarcıklıoğlu, bu kesimin hem kendine hem de ekonomiye zarar verdiğini anlattı.

 

Tüketicinin haklarından söz ederken, aynı zamanda sorumlulukları olduğunu da hatırlamak gerektiğini belirten TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, “Güvensiz ürüne karşı sıfır tolerans prensibini ve ‘bilinçli tüketici, basiretli tacir’ anlayışını son derece önemli görüyor ve tam destek veriyorum. Son yıllarda e-ticaretin kullanımı hızla artarken, e-ticaret şirketleri de çoğaldı. Ticaretteki bu dönüşümde tüketicilerin mağdur olmaması ve güvenle alışveriş yapabilmesi için Bakanlığımız gerekli adımları attı. Bakanlığımızın liderliğinde TOBB olarak e-ticaret sitelerine güven damgası vereceğiz. Böylelikle hem güvenli e-ticaretin altyapısını sağlamış olacağız hem de e-ticaret hacmini artırmış olacağız” dedi.


- Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci

 

Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci ise konuşmasında, "Güvensiz Ürün Bilgi Sistemi'ni bu yıl faaliyete geçirmek istiyoruz. Sistemin kamuya açık, sosyal medya ile entegre bir yapıya sahip olmasını planlıyoruz” ifadesini kullandı.

 

Tüfenkci, tüketicilerin sağlık ve güvenliğiyle ekonomik çıkarlarının korunması noktasında etkin, hızlı ve insan odaklı hizmet sunmaya çalıştıklarını söyledi. Elektronik ticaret sektörünün kısa sürede gelişim gösterdiğine işaret eden Tüfenkci, mevcut ve oluşması muhtemel sorunlara karşı tüketicileri korumak amacıyla tedbirler aldıklarını bildirdi.

 

Tüketiciler açısından çok geniş yelpazede kullanım alanı olan ürünlerle ilgili piyasa gözetim ve denetimi yaptıklarına dikkati çeken Tüfenkci, şöyle devam etti:

 

"Geçtiğimiz yıl denetimleri artırdık ve piramit yapıların da üzerine gittik. Piyasa gözetimi ve denetimi alanında çalışmalarını sürdürdüğümüz Güvensiz Ürün Bilgi Sistemi'ni bu yıl faaliyete geçirmek istiyoruz. Bu sistemle güvensiz ürünleri teşhir edeceğiz. Güvensiz Ürün Bilgi Sistemi'nin kamuya açık, sosyal medya ile entegre bir yapıya sahip olmasını planlıyoruz."

 

- Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Tuna

 

Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Tuna da rekabetin büyümesiyle tüketici haklarının öneminin arttığına dikkati çekerek, "Böyle bir ortamda yanlış yapanların sayısı da fazla. Piyasadaki çürük elmaların ayıklanması için tüketicimiz bilinçli olmalı. Yeni nesiller bu bilinçle yetişmeli ki piyasadaki tacirlerin çürüklerini temizleme imkanı bulalım. Başkanlığımız bir adalet terazisi. Ticaret erbabının da tüketicinin de haklarını korumalıyız. Tüketici haklarının gelişmesi noktasında her türlü desteği vermeye devam edeceğiz. Hep beraber bilinçli bir toplum olarak daha güzel yarınlara ulaşacağımıza inanıyorum." diye konuştu.

 

- Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin

 

Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin de insanı merkeze alan kalkınma modelinde, rekabette kalitenin önemli olduğunu belirterek, şöyle konuştu:

 

"Tüketici bilincini artırmak hepimizin görevi. Kurumsal kapasitemizi buna uygun hale dönüştürdük. Belediye deyince akla yol, su, elektrik gelmemeli. Artık sosyal belediyecilik yükselen bir değerdir. Kültürel ve kimlikli belediyecilik en önemli alanlarımız. 2023 hedeflerine ilerlerken tüm şehirlerimizi kalkınmanın bir parçası yapmalıyız. Yalnızca ekonomik kalkınma değil, insani kalkınma için buradayız."




Video Yükleniyor...










Adınız Soyadınız
E-Posta Adresiniz
Kullanıcının E-Posta Adresi
Gönderenin Notu
Mesajınız Gönderilmiştir
İlginiz için teşekkür ederiz
ARAMA