

TÜRKİYE İKLİMLENDİRME SANAYİ SEKTÖR RAPORU
2015
305
destekleri de verilmeye başlanmıştır; bununla birlikte, sektör bu destekleri genelde
yetersiz olarak görmektedir.
Tüketicinin Bilinç Seviyesi(-):
Yurt içinde bina/daire alan son kullanıcı, mekanın iklimlendirilmesi konusunda
genelde yeterli seviyede bilinçli değildir. Bir daire alırken binanın hangi sistemler ile
iklimlendirildiği bir kriter olarak çoğu zaman hesaba katılmamaktadır. Dolayısıyle,
fiyatı en ucuz olan iklimlendirme sistemine doğru bir talep oluşmaktadır. Bu durum,
üreticiler üzerinde, üründe farklılaşma yolunda iç pazardan bir baskı
oluşturmamaktadır.
Yerli tüketicinin iklimlendirme sektörü ürünlerini satınalırken dikkat ettiği beş kıstas
önem sırasında göre 1. Fiyat, 2. Zamanında teslimat 3. Kalite 4. Servis ve hizmetin
kalitesi ve yaygınlığı 5. Ürünün enerjiyi verimli kullanması olarak sıralanmıştır. Anket
çalışması ile elde edilen bu verilerde, Tablo-3’de görüldüğü gibi, fiyat ilk bakılan
tercih sebebi olarak tesbit edilmiştir.
Çizelge 62. Türk Tüketicisinin Öncelikleri
1. Fiyat
2. Zamanında teslimat
3. Kalite
4. Servis ve hizmetin kalitesi ve yaygınlığı
5. Ürünün enerjiyi verimli kullanması
5.4.Kümelenme:
Sektörel Sivil Toplum Kuruluşları (+):
İSKAV, İSKİD, TTMD, DOSİDER, MTMD, SOSİAD, İZODER, TOBB
İklimlendirme Meclisi ve ESSİAD gibi sektörün sahip olduğu sivil toplum kuruluşları,
Türkiye iklimlendirme sektörünün rekabetçiliğinin en güçlü bileşenleri olarak kabul
edilebilir. Bu STK’lar, sektörün hemen hemen bütün alanlarında varlık
göstermektedirler. Son yıllarda, yabancı STK’lar ile işbirlikleri de gelişmektedir.
Coğrafi Yoğunlaşma(+):
Sektör, ağırlıklı olarak İstanbul’da yoğunlaşmaktadır. Ayrıca İzmir ve Ankara’da da
ikincil yoğunlaşmalar vardır. Şekil 137’de görüldüğü üzere, alanında dünyanın önde