

TÜRKİYE İKLİMLENDİRME SANAYİ SEKTÖR RAPORU
2015
304
sistemlerinin Türkiye merkezli firmalar tarafından yapılması, iki tarafın da avantajına
olan bir model oluşturmaktadır. Firmaların birbirlerini tanımaları, kolayca iletişim
kurabilmeleri, işin başarı ile yapılabilmesinde büyük avantaj sağlamaktadır.
Dolayısıyla, yurt dışında iş yapan Türk müteahitleri, iklimlendirme sektörünün
ihracatında ve yabancı pazarlara girilmesinde, önemli rol oynamaktadırlar.
Şekil 136.
İklimlendirme Sektörünün Türk Müteahitleri Vasıtasıyla İhracatı
İklimlendirme sektörü firmaları ile yapılan anket çalışmasında, katılımcı firmalardan
ihracat yapanların %31’i, ihracatlarının %30’dan fazla kısmını Türk müteahitleri
üzerinden yaptıklarını söylemişlerdir. Bu göstermektedir ki; yurt dışında iş yapan Türk
müteahitleri ile iklimlendirme sektörü firmaları arasında ciddi bir işbirliği yapısı
oluşmuştur (bkz. Şekil 136).
Markalaşma(-):
Türk iklimlendirme sektörünün henüz küresel bilinirliği olan bir markası yoktur.
Bununla birlikte, uluslararası pazarda bilinen bir marka olmak, başka ülkelerde yapılan
ihalelere girebilmek açısında önemlidir. Firmalarımızın bu konudaki bilinç seviyesi
oluşmuştur ve bu hedefe ulaşmak için ferdi stratejiler üretilmektedir. Bu konuda kamu
31%
69%
İhracatının %30'dan fazlası Türk Müteahitlerine
İhracatın %30'dan azı Türk Müteahitlerine