

TÜRKİYE İKLİMLENDİRME SANAYİ SEKTÖR RAPORU
2015
308
Küresel bir oyuncu olma iddiasını konuşan Türkiye İklimlendirme sektörünün,
günümüzde yükselmekte olan beş eğilimi yakından izlemesi gerekmektedir. Bunlar:
a.Hijyen anlayışının yükselmesi
b.İçhava kalitesi talebinin artması
c.Enerji verimliliği anlayışı
d.Sera etkisi sebebi ile kullanılan gazların seçimi konusu ve
e.Elektroniğin gelişmesi ile ürünlerde kontrol uygulamalarının artması
başlıklarıdır. Bu eğilimleri izlemek, sektör oyuncularına bir çok fırsatlar sunacaktır.
Aynı şekilde, bu konulara kayıtsız kalmak ise, gelecekte firmalar için ciddi tehditler
oluşturabilecektir. Bu çerçevede bakıldığında, sektördeki firmaların belli büyüklüğe
erişenlerinde, stratejilerin var olduğu saptanmıştır. Bu şirketler, iç pazar ve dış pazarda
nasıl ve hangi ürünler ile konumlanacakları, bu ürünleri ne tip bir yapı ile elde
edecekleri konularında stratejilere sahiptirler. Bununla birlikte, gerek iç pazarda
gerekse dış pazarda, Türk firmaları fiyat bazlı rekabet etmektedirler. Fiyat bazlı
rekabet, firmaların kar marjlarının çok düşük olması sonucunu getirmektedir.
Firmaların Üretim Yapıları(+):
Üretim sistemlerini müşteri taleplerine göre esnek olarak kurmayı başarmış KOBİ
ölçeğindeki firmaların çoğunlukta olması, sektöre avantaj sağlamaktadır. Bu sayede,
firmaların piyasada olan talep dalgalanmalarına direnci artmaktadır. Ayrıca, müşteri
taleplerine göre üretim sistemleri, esnek olarak kurgulanabilmektedir.
Firmaların Kurumsallaşma Seviyeleri(-):
Firmaların büyük bir çoğunluğu, henüz ilk kuşak yönetiminde olan firmalardır. Bu
firmaların arasında, kurumsallaşma konusunda henüz ciddi girişim gösteren firma
sayısı oldukça azdır. Firmaların devamlılıkları konusunda ciddi bir belirsizlik vardır.
Bu durum firmaların sürdürülebilirlikleri konusunda risk oluşturmaktadır.
Haksız Rekabet(-):
Sektörün çeşitli alanlarında kayıtdışı çalışmanın mümkün olması, firmalar arasında
haksız rekabet oluşturmaktadır. Bir tarafta, belli bir büyüklüğe ulaşmış firmaların