

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği • www.
tobb.org.tr73. GENEL KURUL
118
1.4.4.1.2 Giderler
2016-2018 Orta Vadeli Mali Planında
11
kamu harcama politikasının çok yıllı bütçeleme
yaklaşımı çerçevesinde, belirlenen politika öncelikleri dikkate alınarak ve kamu idarelerine
tahsis edilen ödenek tavanları doğrultusunda yürütülmesi öngörülmüştür. Önceki yıllarda
da olduğu gibi harcamaların kontrol altında tutulması suretiyle, maliye politikasının
sürdürülebilirliğinin gözetilmesi, kamu maliyesi alanında geçmiş dönemde elde edilen
kazanımların gelecek dönemde de devam ettirilmesi amacına yönelik olarak uygulanan
politikalar, 2016 yılında da sürdürülmüştür.
Faiz harcamalarındaki düşüşe karşın faiz dışı harcamalardaki artışın devam etmesi, özellikle
cari transferlerdeki, personel giderleri, SGK’ya devlet primi giderleri ve mal ve hizmet alım
giderlerindeki artışlar, gider artışını destekleyen en önemli unsurlar olarak ortaya çıkmıştır
.
Özellikle sağlık, emeklilik ve sosyal yardım giderlerinde % 33,3’lük yüksek oranlı bir artış
olduğu görülmektedir. 2015 yılında % 12,8 olan toplam merkezi yönetim bütçe giderleri artış
hızı, 2016 yılında % 15,3’e yükselmiştir. Merkezi yönetim bütçe giderleri 583.689 milyon
TL’ye yükselerek, bütçe hedefinin 13.183 milyon TL üzerinde gerçekleşmiştir. Faiz hariç
giderlerdeki yüksek oranlı artış 2016 yılında da devam etmiş ve % 17,7 artışla 533.443
milyon TL olmuştur. Böylece faiz hariç giderler bütçe hedefi olan 514.507 milyon TL’nin
18.906 milyon TL üzerinde gerçekleşmiştir (Tablo 83).
2016 yılı bütçesinde faiz dışı giderlerin alt harcama kalemlerini oluşturan personel
giderlerinin 147.826 milyon TL, sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderlerinin 24.895
milyon TL, mal ve hizmet alımlarının 46.891 milyon TL, cari transferlerin 217.674 milyon
TL, sermaye giderlerinin 51.789 milyon TL, sermaye transferlerinin 7.522 milyon TL olması
hedeflenmiştir. Yıl sonunda, personel giderleri bir önceki yıla göre % 19,0 artışla 148.857
milyon TL’ye, sosyal güvenlik kurumlarına devlet primi giderleri % 17,3 artışla 24.696 milyon
TL’ye, mal ve hizmet alım giderleri % 18,4 artışla 53.937 milyon TL’ye, cari transferler %
23,1 artışla 224.872 milyon TL’ye, sermaye giderleri % 3,9 artışla 59.444 milyon TL’ye, borç
verme % 12,6 artışla 12.756 milyon TL’ye yükselirken, sermaye transferleri % 14,9 azalışla
8.881 milyon TL’ye gerilemiştir.
Cari transferler merkezi yönetim bütçe giderlerinin önemli bir kısmını oluşturmaktadır. 2016
yılında cari transferlerin payı % 38,5 olurken, personel giderlerinin payı % 25,5, SGK’ye
devlet primi giderlerinin payı % 4,2, mal ve hizmet alım giderlerinin payı % 9,2 olmuştur.
Faiz giderlerinde 2015 yılında % 6,2 artış olurken, 2016 yılında faiz oranlarının düşük
seyretmesine paralel olarak % 5,2 azalış olmuş ve 50.247 milyon TL’ye gerilemiştir. Böylece
faiz giderleri bütçe hedefi olan 56.000 milyon TL’nin 5.753 milyon TL altında gerçekleşmiştir.
11
Maliye Bakanlığı, 2016-2018 Orta Vadeli Mali Plan.