

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği • www.
tobb.org.tr73. GENEL KURUL
114
2016 yılı merkezi yönetim bütçe gelirlerinin cari fiyatlarla GSYH’ye oranı % 20,7’den %
21,4’e, merkezi yönetim bütçe giderlerinin GSYH’ye oranı % 21,7’den % 22,5’e yükselmiştir.
Merkezi yönetim bütçe açığının GSYH’ye oranı % 1,0’den % 1,1’e yükselmiş, faiz dışı
merkezi yönetim bütçe fazlasının GSYH’ye oranı ise % 1,5’ten % 0,8’e gerilemiştir.
1.4.4.1.1 Gelirler
2016-2018 dönemi Orta Vadeli Planında izlenecek kamu gelir politikasının, adil ve etkin bir
vergi sistemi oluşturma hedefi doğrultusunda; istihdamı ve yatırımları teşvik edecek, yurtiçi
tasarrufları artıracak, bölgesel gelişmişlik farklarını azaltacak, ekonominin rekabet gücünü
geliştirecek şekilde yürütüleceği açıklanmıştır. Kamu mali sisteminin ihtiyaç duyduğu
gelirlerin sağlıklı ve sürekli kaynaklardan elde edilmesi temel amaç olarak gösterilmiştir.
Bütçe gelirleri 2016 yılında bir önceki yıla göre daha olumlu bir performans göstermiştir.
Ekonomik faaliyetlerdeki yavaşlamaya bağlı olarak vergi gelirlerinde sınırlı bir artış olurken,
vergi dışı gelirlerdeki yüksek oranlı artış gelir artışını destekleyen en önemli gelişme
olmuştur. 2015 yılında % 13,5 artan merkezi yönetim bütçe gelirleri, 2016 yılında % 14,8’lik
artışla 554.431 milyon TL’ye yükselirken, hedeflenen miktarın 13.612 milyon TL üzerinde
gerçekleşmiştir (Tablo 81).
425.383
482.780
554.431
448.752
506.305
583.689
-23.370
-23.525
-29.258
26.544
29.479
20.989
-100.000
-50.000
0
50.000
100.000
150.000
200.000
250.000
300.000
350.000
400.000
450.000
500.000
550.000
600.000
650.000
2014
2015
2016
Bütçe gelirleri
Bütçe giderleri
Bütçe dengesi
Faiz dışı denge
Kaynak: MB.
(Milyon TL)
Grafik 39. Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmesi