

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği • www.
tobb.org.tr123
EKONOMİK RAPOR - 2016
hiç kamu payı kalmamıştır. Halen özelleştirme kapsam ve programında 18 kuruluş
bulunmaktadır. Bu kuruluşların 9 tanesinde % 50’nin üzerinde kamu payı vardır. Ayrıca,
özelleştirme kapsamında 960 taşınmaz, 41 tesis, 10 otoyol, 2 boğaz köprüsü yer almaktadır.
2014 yılında 6.341 milyon dolar olan özelleştirme işlemi tutarı, 2015 yılında 1.996 milyon
dolara, 2016 yılında da 1.314 milyon dolara gerilemiştir. 2016 yılındaki özelleştirme tutarının
1.308 milyon dolarını özelleştirme programındaki kuruluşlara ait bağlı ortaklık, iştirak, tesis
ve varlık satışı, 6 milyon dolarını da özelleştirme programındaki kuruluşlar veya kuruluşlara
ait bağlı ortaklık, iştirak, tesis ve varlıkların bedelli devirleri oluşturmaktadır. 1986 yılından
bu yana toplam 68.169 milyon dolar tutarında özelleştirme uygulaması gerçekleştirilmiştir
(Tablo 87).
Tablo 87. Özelleştirme İşlemleri
(1)
(Bin Dolar)
İşlemler
1986-2013
2014
2015
2016
Birikimli
Toplam
1986-2016
Özelleştirme programındaki kuruluşların hisse satışları
21.750.280
0
4.217
0 21.754.497
Özelleştirme programındaki kuruluşlara ait bağlı ortaklık,
iştirak, tesis ve varlık satışları
25.249.828 5.881.791 1.937.014 1.307.543 34.376.176
Özelleştirme programındaki kuruluşların halka arzı
9.572.900
0
0
0 9.572.900
Özelleştirme programındaki kuruluşların BİST’de satışı
1.261.121
0
0
0 1.261.121
Yarım kalmış tesis satışı
4.369
0
0
0
4.369
Özelleştirme programındaki kuruluşlar veya kuruluşlara ait
bağlı ortaklık, iştirak, tesis ve varlıkların bedelli devirleri
679.129 459.393 54.812
6.255 1.199.589
Toplam
58.517.627 6.341.184 1.996.043 1.313.798 68.168.652
Kaynak: ÖİB.
(1): Tablolarda yer alan rakamlar, ilgili yılda gerçekleştirilen uygulama tutarlarını gösteren satış miktarıdır.
1986-2016 yılları arasındaki birikimli sonuçlara göre toplam özelleştirme gelirlerinin %
50,4’ü ortaklık, iştirak, tesis ve varlık satışından, % 31,9’u hisse satışından, % 14,0’ı halka
arzdan, % 1,9’u BİST’te satıştan ve % 1,8’i bedelli devirlerden elde edilmiştir.
1.4.4.6 Merkezi Yönetim Borç Stoku
Orta Vadeli Programda (2016-2018) açıklandığı gibi, borçlanma politikasının, öngörülebilirlik,
sürdürülebilirlik, şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkeleri çerçevesinde, makroekonomik
dengeler gözetilerek, piyasa koşulları ile maliyet ve risk unsurları gözönünde tutularak para
ve maliye politikalarıyla uyum içerisinde yürütülmesi esas alınmıştır. Orta vadeli stratejik
ölçütlere dayalı olarak hazırlanan borçlanma politikaları ile borç stokunun maruz kaldığı
riskler maliyet unsurlarının en düşük seviyeye indirilmesi hedeflenmiştir.