Previous Page  77 / 80 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 80 Next Page
Page Background

77

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği •

www.tobb.org.tr

DAHA İYİ BİR GELECEK, DAHA İYİ BİR TÜRKİYE İÇİN GÖRÜŞ VE ÖNERİLER -XV-

Bu sene Dünya Kalkınma Raporu’nu daha da önemli yapan husus ana teması; yani

Dijital Ekonomi. Dijital ekonomiden ne kadar faydalandığımız belki de önümüzdeki

on yıllarda ülkelerin kaderini belirleyecek. Elimizin altındaki bilgisayarlar, akıllı

telefonlar ve tabletler artık yaşamımızın olmazsa olmazı haline geldi. Artık İnternet

olmayan bir hayat düşünemez hale geldik.

Önümüzdeki dönemde internet ekonomisinin, sadece G20 ülkelerinde, yılda yaklaşık

yüzde 8 büyümesi bekleniyor. Eğer İnternet ekonomisi bir ülke ekonomisi olsaydı

dünyada beşinci sırada olacaktı. Büyüme hızı Çin’den daha yüksek olacaktı.

İnternet bir iş sektörü olarak kabul görseydi, küresel gayri safi milli hâsıladaki ağırlığı

tarım ve hizmetlerden daha fazla olacaktı Bundan 10-11 sene önce, yani 2005

yılında, küresel nüfusun 6’da biri, yani yaklaşık 1 milyar kişi Internet kullanıcısıydı.

Bugün ise bu rakam 3 milyarı aştı. 5 yıldan kısa bir süre içerisinde bu rakam 4

milyara çıkacak. Ancak bir de madalyonun öteki yüzü var.

Bugün dünya nüfusunun yaklaşık %40’ı İnternet erişimine sahip. Peki ya kalan

%60’lık kesim? Bizim gerek iş hayatında gerek sosyal yaşantımızda olmazsa

olmazımız olan İnternet’e dünya nüfusunun yarıdan fazlasının erişimi yok. Bu rakam

4.2 milyar insana tekabül ediyor. Afrika’da İnternete erişim oranı %13’e iniyor. Az

gelişmiş ülkelerde ise bu yılın sonunda Internet erişimi oranının ise %10’unun altında

kalması bekleniyor. Yani İnternet bir yandan yeni fırsatlar getirirken, bir yandan da

dünyada yeni uçurumlar oluşturuyor.

En tehlikeli uçurum da KOBİ’ler için. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, KOBİ’lerin

büyümesinin temelinde inovasyona yönelik yatırımlar var. Bunun yolu da dijital

teknolojilerin etkin kullanımından geçiyor. Bu teknolojileri etkin kullanamayan

KOBİ’ler rekabet yarışında geride kalacak. Sadece KOBİ’ler de değil, tüm sanayi

sektörü bir yeniden yapılanma sürecinden geçiyor.

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin sanayiyi yeniden şekillendirdiği bir dönemi yaşıyoruz.

Birinci Sanayi Devrimi, buharın enerji üretiminde kullanılmasıyla başlamıştı, İkinci

Sanayi Devrimi ise elektrik kullanımının can verdiği Henry Ford’un seri üretimiyle

hayatımıza girmiştir.

Üçüncü dalgayı ise bilgi ve iletişim teknolojilerindeki ilerlemeler ortaya çıkardı.

Dördüncü Sanayi Devrimi, yani moda tabiriyle Sanayi 4.0 (dört-sıfır) bilişim

teknolojilerini, Nesnelerin İnterneti, Bulut Bilişim, siber robot sistem tasarımlarıyla

üretim sürecinin vaz geçilmez bir parçası haline getirecektir.