

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği • www.
tobb.org.tr73. GENEL KURUL
216
26.05.2016
Konya Sanayi Odası (KSO) tarafından
düzenlenen
‘Yerel
Otomobil’
temalı
konferansa, Türkiye’nin ilk yerli otomobili
‘Devrim’in mühendisi Kemalettin Vardar’ın,
ölmeden 20 gün önce Sanayi Odası
yetkililerine verdiği röportaj damga vurdu.
Vardar ‘Devrim’ otomobilinin 200 metre
gittikten sonra stop etmesine şöyle açıklık
getirdi:
“Stop eden arabada kullandığımız motor,
benzin tıkanıklığı yapan, yani boğulan bir
motordur. Dönemin Cumhurbaşkanı Cemal
Gürsel otomobile biniyor, belirli bir süre
gidiyor ve araç duruyor.
‘Ne oldu’ diye sorunca da mühendis Rıfat
Serdaroğlu boğulduğunu söyleyemeyince
‘Benzin bitti’ diyor. Sonradan Rıfat ile
konuştuğumuz zaman göstergenin çeyrek
depo benzin gösterdiğini söyledi. Araçta
gösterge hatası da olabilir. Serdaroğlu’nun
araç için başka bir şey söylemesi de
mümkün değildi. Herkes, ‘Tu Allah kahretsin
bu arabayı’ dedi. Elimizdeki tahsisatı da iptal
ettiler. Kimse o arabanın gerçek stop etme
nedenini aramadı. Çünkü araştırmak için
tahsisatta para kalmamıştı. Araştırılmadığı
için kenarda bekleyen bir takım güçler
de yaşanan olayda el ovuşturdu. Devrim
projesinin bize en büyük kazancı, buradaki
mühendislerin bu projeden aldığı güçle dizel
elektrikli lokomotifi imal etmesi oldu.”
Konyalı ‘babayiğit’ neden olmasın?
Programda konuşan Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat
Hisarcıklıoğlu,
Konya’nın
Anadolu’da
sanayinin yayılması ve kök salmasının
öncüsü olduğunu belirterek, şimdi de
Konya’nın, milli hayali ve hedefi olan yerli
otomotiv sanayisi için de elini taşın altına
koyduğunu söyledi. Hisarcıklıoğlu, yerli
otomobil için gereken babayiğidi çıkarmanın
Konya’ya yakışacağını ifade etti. Türkiye’nin
DEVRİM’E NE OLDU?