

148
72. GENEL KURUL
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği •
www.tobb.org.trZenginliği 81 il’e yaymak için mekansal
strateji planı şart.
Neden?
Yeni bir Marmara’ya ihtiyaç var çünkü
Marmara Bölgesi tıkandı, doldu.
Yeni Marmara için de İç Anadolu’yu da
içine alan kuzeygüney eksenini iki limanda
buluşturan şehirler düşünülüyor.
Bir de bölgesel koridorlar öneriliyor.
Bu şu demek: Akdeniz’de bir turizm
koridoru, Karadeniz’de lojistik koridoru,
Ege’de ileri teknoloji, Doğu’da Kafkaslar
ve İran koridoru, Güneydoğu’da körfez ve
ihracat koridoru, Trakya’dan Gaziantep’e
kadar AB koridoru oluşturarak ekonomiyi
bütün bölgelere yaymak.
Türkiye’nin girişimciliğe odaklanan yeni
bir ekonomi modeline bu genç potansiyel
nüfusla her zamankinden daha fazla ihtiyacı
var.
Üniversite mezunu milyonlarca gence
sahip bir ülkeyiz.
TOBB’un anlattığı yeni hikayede en önemli
bileşen yüksek teknoloji.
Rakamlar bu konuda çok yol almamız
gerektiğini söylüyor.
OECD ülkeleri ortalamasında yüksek
teknoloji ihracatı yüzde 18 iken Türkiye’de
bu oran yüzde 4. Malezya’da yüzde 44.
En hızlı büyüyen 100 şirket içinde yazılım
ve bilişim teknolojileri şirketlerinin sayısı
ABD’de 60, Türkiye’de 21.
Peki neden yeni bir hikaye?
Cevabı Hisarcıklıoğlu veriyor:
Türkiye orta gelir tuzağının içine düştü.
Artık yeni reform yapma zamanı geldi. Bu
coğrafyada farklılaşmak zorundayız.
Türkiye’nin eğitim reformuna, hukuk
reformuna ve idari reforma ihtiyacı var.
TOBB’un yeni hikayesi siyasi içerikli değil,
tamamen ekonomi. Yanlış anlaşılmasın.
Ekonomi Gazetecileri Derneği’nin (EGD)
bu yıl 11’incisini düzenlediği Kartepe
Ekonomi Zirvesi’nde, TOBB Başkanı Rifat
Hisarcıklıoğlu, “Dünyada ve Türkiye’de
Ekonomik Görünüm” başlıklı bir sunum yaptı.
Sunumun özeti şu: Düşe kalka büyüyoruz
ancak Türkiye’nin yeni bir ekonomi modeline
ihtiyacı var.
2015’te riskler ve fırsatlar
TOBB’a göre 2015 yılındaki riskler ve
fırsatlar şunlar:
Riskler: ABD Merkez Bankası’nın (Fed)
alacağı faiz kararı, çevre coğrafyalardaki
karışıklıklar ve genel seçime kadar
yaşanacak süreç.
Fırsatlar: Avrupa’da beklenen parasal
genişleme, petrol fiyatlarındaki gerileme ve
açıklanan yapısal dönüşüm programlan.
Riskler de ortada fırsatlarda.
Petrolün düşüşü hem iyi hem kötü
Petrol fiyatlarındaki düşüş Türkiye’yi hem
olumlu hem de olumsuz etkiliyor. Olumlu
tarafı: Petroldeki her 10 dolarlık düşüş cari
açığa 4,4 milyar dolarlık iyileşme sağlıyor.
Olumsuz tarafı: Petrol ihraç eden ülkelerin
ihracatımızdaki payı yüzde 65.
Turistlerin yüzde 30’u bu ülkelerden
geliyor.
Türk müteahhitlerin yaptığı işlerin yüzde
85’i de petrol ihraç eden ülkelerde.