Previous Page  13 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 68 Next Page
Page Background

11

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği /

www.tobb.org.tr

Ağaç mamuller ve orman ürünleri sektörü, TOBB veri tabanına kayıtlı Türkiye’nin 60

sektöründen birisi olup imalat sanayinin içerisinde yer almaktadır. Bu sektör kamu finansı

ile kurulmuş, temel yapılanmasını kereste ve parke sanayi, kontrplak sanayi ve levha sana-

yi konsepti üzerine oluşturmuştur. Kamu eliyle kurulmuş ve geliştirilmiş olan birçok sektör

işletmesi özelleştirmenin ilk örnekleri arasında yer almıştır. Özel sektörün dinamik yapısına

kavuşan işletmelerin bir kısmı teknolojik yenilenmeye uğramış kendi alanında üretime devam

etmekte, bir kısmı ise yeniden yapılanmayla; ürün çeşitliliğini sağlayarak daha geniş yelpa-

zede üretim yapma yolunu seçmiştir. Türkiye’nin en dinamik sektörlerinden olan ve odun ve

odun esaslı hammadde kullanan mobilya ve kağıt sektörü bu sektörün içerisinden çıkmıştır.

Son yıllarda birçok sektörün hammaddesini içeren odun dışı orman ürünleri ağaç mamulleri

ve orman ürünleri sektörüne katılarak, sektörün ürün çeşitliliğini artırmış, özellikle ihracatta

yeni pazarlar açılmasını sağlamıştır.

Türkiye’de ağaç mamuller ve orman ürünleri sanayi işletmeleri, endüstrinin en eski iş-

letmeleri olup, genelde iç pazara hitap ederken son yıllarda dış pazarlara da yönelmiştir.

Ülkemizde sektörün ürünlerine yönelik dinamik bir iç pazar olduğu gibi, ihracat gerçekleştir-

diğimiz ve pazar olarak yeni keşfedilen ülkelerde de mevcuttan daha fazla pay elde etmek

mümkündür. Ancak, sektörün temel sorunlarından hammadde ve enerji, işletme yapılanma-

sı, kalite-standardizasyon-markalaşma-patent, yasal destek ve iyi yetişmiş bilinçli, bilgili ve

becerili insan gücü gibi eksiklik ve yetersizlikleri yenmesi gerekmektedir. Bunca soruna rağ-

men, Türkiye özel sektör dinamizmi ile bu sanayi sektöründe dünyanın gelişmiş ülkelerinin

arasında yer almakta ve onlarla rekabet etmeye gayret sarf etmektedir. Sorunlarını çözmesi,

ürün çeşitliliğini artırması ve markalaşması halinde, iç ve dış pazarlarda yüksek potansiyele

sahip bir sektördür.

1. GİRİŞ